vrijdag 22 oktober 2010

Calvin Klein-advertentie "suggereert verkrachting"

Een controversiële reclamecampagne voor modemerk Calvin Klein wordt op last van de reclamewaakhond stopgezet in een aantal Australische grootsteden. De affiches zouden beelden van geweld en verkrachting oproepen.
 
The Advertising Standards Bureau verklaarde dat het de klachten over de affiches gegrond vindt. Op de foto's, die op billboard-formaat te zien zijn in onder meer Sydney en Melbourne, is te zien hoe een bijna naakte vrouw vastgehouden wordt door een man, terwijl een andere aan haar haren trekt.

Agressief en vrouwonvriendelijk
Het beeld zorgde voor behoorlijk wat misnoegde reacties: er werden meer dan 50 klachten tegen de campagne ingediend. Ook mensen die slachtoffers van zedendelicten begeleiden en groepen voor vrouwenrechten hadden zich al zeer negatief uitgelaten over de CK-affiche.

"Als we doorgaan toekomstige generaties jonge mannen te onderwerpen aan dit spervuur van agressieve, vrouwonvriendelijke, seksueel overladen en gewelddadige beelden in reclame, porno, films en games, zal het geweld tegen vrouwen en meisjes blijven toenemen", zegt psychologe Alison Grundy.

Geen opmerkingen: