vrijdag 9 september 2011

bewijzen dat hij gehandicapt is

"Belachelijk". Zo omschrijft Fredrik Jansson de verplichting van de gemeentedienst. De Zweed die tien jaar geleden een been verloor moet opnieuw bewijzen dat hij gehandicapt is. "Dit getuigt gewoon van een gebrek aan gezond verstand."

Elf jaar geleden begon de ellende voor de Zweed. Hij vocht toen een jaar tegen kanker en de dokters zagen maar een uitweg. Hij moest zijn been laten amputeren om de ziekte te overwinnen. Zo geschiedde en de man herstelde maar nog steeds moet hij bewijzen dat hij invalide is en dat om de drie jaar. "Dan moet ik elke keer weer naar Umeå waar een dokter dan elke keer weer moest vaststellen dat ik mijn been nog altijd kwijt ben", zegt hij een beetje cynisch. Het uitstapje naar de dokter kost hem een dag vakantie en "ik steel tijd van patiënten die de dokter écht nodig hebben", zegt hij.

Maar volgens de gemeente is het dokterattest verplicht voor de vernieuwing van zijn gehandicaptenkaart waarmee de Zweed op de voorbehouden plaatsen parkeren kan. "Voor ons is het soms moeilijk inschatten en dus hebben we een objectief bewijs nodig", zegt Annica Persson van het departement Verkeer in Skellefteå. Ze wijst er ook op dat er vandaag heel wat soorten prothesen voor handen zijn die het mogelijk maken om opnieuw mobiel door het leven te gaan wat de toekenning van de kaart bemoeilijkt. Voor Jansson is een prothese geen optie. "En dan nog zou ik het niet kunnen redden. Hoe kan ik dan gaan winkelen? Ik zal altijd krukken nodig hebben en me voortbewegen met die dingen en zakken dragen is geen sinecure. Een parkeerplaats dichtbij de ingang van een winkel is voor mij een noodzaak", aldus Jansson.

Persson geeft nog mee dat het verlengen van de parkeerkaart zonder medische controle twee keer kan als de dienst maar over voldoende informatie beschikt. Jansson verwijt de gemeente niks want die heeft de bepaling niet opgesteld maar toch blijft hij het belachelijk vinden dat hij elke keer weer een aanvraag moet indienen. "De kans dat er op een dag opnieuw een been aan mijn lijf groeit, is immers onbestaande", besluit hij.

Geen opmerkingen: