zondag 6 november 2011

Bredere auto's voor dikkere billen

Amerika is het land van de zwaarlijvigheid, maar ook Europeanen nemen in omvang toe. We worden steeds dikker maar de auto groeide, tot nu toe, niet mee. Automakers willen dat ook hun meer corpulente klanten lekker zitten en doen onderzoek naar bredere auto's

Auto's zijn door de jaren heen wel in omvang toegenomen. Een Ford Prefect was in 1953, bijvoorbeeld, 1.450 millimeter breed. Een Ford Focus uit 2011 meet 1.850 millimeter. Die 'groei' diende echter meer de ontwerper dan de bestuurder.

Autofabrikanten BMW en Porsche bekijken daarom de mogelijkheid om hun nieuwe modellen, met het oog op de groeiende achterwerken, 'extra large' te maken. Daarbij denken de autobouwers niet alleen aan bredere stoelen. Nee, ze maken de hele auto breder.

In- en uitstappen
BMW liet 800 vrijwilligers, variƫrend van uitgesproken dun tot gezellig dik, proefrijden en keek daarbij naar de invloed van iemands postuur op diens rijgedrag. Is de bestuurder bijvoorbeeld in staat goed achterom te kijken of hoe moeilijk is het om in en uit te stappen?

De strategie van BMW wordt aangeduid als 'Plump my Ride', oftwel 'maak mijn rit wat molliger'. De autoconstructeur uit Beieren verwijst daarmee naar het populaire MTV-programma 'Pimp my Ride', waar auto's geheel naar de smaak van de bestuurders worden verbouwd.

Naar behoeven aanpassen
"Mensen worden steeds zwaarder en we willen graag weten hoe dat hun functioneren in de auto beperkt", zegt Ralf Kaiser van BMW's ergonomie-team. "Zo kunnen we onze auto's naar behoeven aanpassen. Veel zwaarlijvige mensen hebben problemen in het dagelijks leven. Dat begint vaak al met in en uit de auto stappen."

In navolging van BMW kondigen ook andere autoproducenten aan hun auto 'dikkerd'-proof te willen maken. Mercedes denkt bijvoorbeeld aan versterkte handgrepen. Honda zoekt het in grotere knoppen op het dashboard, zodat ook chauffeurs met dikke vingers de radio kunnen bedienen. U ziet, het komt dik voor elkaar.

Geen opmerkingen: