vrijdag 16 november 2012

Kunstenaar vindt smak geld in weggegooid boek

Een Brazilaan heeft minstens 20.000 dollar gevonden in een weggegooid boek. De immigrant deed de vondst in het Amerikaanse Wellesley in de staat Massachusetts. De vinder is een kunstenaar en snuffelt in afval naar bruikbare materialen voor zijn kunstwerkjes. Zijn geliefkoosde objecten zijn oude magazines. Hij gebruikt de tijdschriften ook om Engels te leren. Maar tussen de blaadjes lag een boek met meer dan een rijke woordenschat alleen. "Ik ga twee keer per week op zoek naar magazines en zo vond ik ook een oud boek. In het boek zaten dollarbiljetten", vertelt de Brazilaan. "Ik vond steeds meer biljetten tussen de bladzijden en liep met het boek naar mijn auto."
Hoeveel geld er precies tussen de bladzijden stak, houdt de man liever geheim om de eigenaar van het boek te vinden maar het gaat om een bedrag tussen de 20 en 30.000 dollar. "Ik zocht naar namen in het boek. Mensen schrijven vaak hun naam op een binnenpagina maar ik kon de eigenaar van het boek nog niet terugvinden."
De vinder staat op zijn anomiteit. Hij stapte naar de media omdat hij het boek en het geld wil terugbezorgen aan de rechtmatige eigenaar. "De eigenaar van het boek kan het geld nog nodig hebben om zijn of haar huis af te betalen. Ik mag er niet aan denken dat het me zou overkomen en als het zou gebeuren dan zou ik heel gelukkig zijn als de vinder me contacteert."
De eerlijke man geeft de eigenaar van het boek zes maanden om zich kenbaar te maken. Hij kreeg intussen al een tiental mails waarin hij aangemoedigd werd om het geld te houden maar hij wil het graag terugbezorgen. "Het houdt me wakker maar ik wil doen wat ik moet doen en dat is de eigenaar de kans geven om zijn boek en geld op te halen. Een half jaar vind ik een redelijke tijd. Daarna kan ik me niets meer verwijten en zonder gewetensproblemen gaan slapen." De man of vrouw die het boek perfect kan beschrijven en ook precies weet hoeveel geld hij of zij tussen de bladzijden gestopt had samen met twee andere spullen, mag zich altijd melden bij de Braziliaan.

Geen opmerkingen: