vrijdag 11 november 2011

Christie's en Sotheby's: crisis, welke crisis?

De traditionele herfstveilingen in New York bij de grote venduhuizen Sotheby's en Christie's hebben, wat hedendaagse kunst betreft, hoge ogen gegooid. Des te opvallender omdat buiten de muren van de veilingzalen de financiële wereld in de greep is van besparingen en onzekerheid.

Bij Sotheby's zorgde met name Clyfford Still voor opzien. Het werk '1949-A-n°1' van de in 1980 overleden topfiguur van de eerste golf abstracte expressionisten ging voor 61,7 miljoen dollar onder de hamer, bijna driemaal meer dan het vorige record voor de man. '1947-Y-n°2' van diezelfde Still verraste met 31,4 miljoen dollar eveneens: de maximumraming was 20 miljoen.

Andere werken die bij Sotheby's een financiële glimlach op de lippen toverden, waren 'Three studies for a self-portrait' van Francis Bacon (19,7 miljoen) en 'Abstraktes Bild' van Gerhard Richter (20,8 miljoen). In totaal verliet bij Sotheby's voor 315,8 miljoen dollar kunst de veilingzaal - het beste resultaat sinds mei 2008.

Eerder deze week scoorde concurrent Christie's met een doek van Roy Liechtenstein. 'I can see the whole room!' van de Pop-Artschilder werd afgeklopt op 43,2 miljoen dollar, een record voor de artiest. Ook werk van Mark Rothko (18,6 miljoen voor 'White Cloud' en 10,7 miljoen voor een enorme bronzen sculptuur) leverde een stevig prijskaartje op.

Om in de veilingzaal te raken, moesten de potentiële kopers (niet bepaald de armsten onder ons) wel eventjes spitsroeden lopen. Een honderdtal betogers van Occupy Wall Street maakte duidelijk dat de verzamelaars "zich moesten schamen".

Geen opmerkingen: