woensdag 2 november 2011

Lingerieverkoopsters moeten label dragen met cupmaat

Verkoopsters moeten met hun cupmaat te koop lopen in de winkels van een lingerieketen in Zweden. De vrouwen moeten een label opspelden met daarop hun naam én cupmaat. De keten wil klanten zo in een oogopslag duidelijk maken welke maten hun gamma rijk is.

De verkoopsters vragen zich ook luidop af waarom mannen dan niet te koop moeten lopen met de grootte van hun onderbroek. "Vieze mannen stappen op ons af en kijken naar onze cupmaat. Waarom moet nu iedereen weten hoe groot mijn borsten zijn. Mannen die onderbroeken verkopen lopen toch ook niet te koop met de maat van hun ondergoed", merkt een verkoopster die anoniem wil blijven op in de Zweedse vakbondskrant Handelsnytt.

Een ex-werkneemster kreeg meteen te horen dat het label verplicht was. "Tijdens mijn eerste werkdag was het al zover. Ze vertelden me dat het noodzakelijk was. Zo konden we klanten meteen tonen hoe rijk ons gamma is aan maten. Ik vond het maar vreemd maar ik wou de job en stemde in." Volgens de grote baas van Change is het label een idee van de verkoopsters. "Het label is een hulpmiddel voor de verkoopsters en de klanten. Ze tonen kopers meteen welke maat perfect is voor hun lichaamsvorm", aldus Susann Haglund, CEO van 'Change'. "Ik zie echt niet in waarom dit denigrerend zou zijn. Bovendien is het geen verplichting. De verkoopsters krijgen de keuze. Willen ze het label niet dragen dan hoeven ze het niet te doen."

Document
Dat laatste strookt alvast niet met de indruk die ex-verkoopster had. "Ik kreeg meteen een document onder mijn neus geschoven waarin ik verplicht werd om altijd het label met mijn naam en cupmaat op te dragen. Het was dus helemaal geen vrijwillig verhaal maar een verplichting. Leuk is het niet. Zeker niet als je later klanten tegenkomt die in een adem met jouw naam ook jouw cupmaat vermelden tijdens het begroeten."

Na anderhalf jaar had ze er genoeg van en stapte ze op. Ze maakte de zaak ook aanhangig bij de vakbond. Volgens de vakbond zijn de labels discriminerend. "Het is ook gewoon denigrerend voor de vrouwen", zegt vakbondsvrouw Jaana Pålsson. Nu de onderhandelingen met de lingerieketen op niets uitgedraaid zijn, wil de vakbond Change voor de rechter slepen. Intussen weigert de lingerieketen om haar beleid te wijzigen. Change houdt vol dat het niet ontwettig is en er van discriminatie geen sprake is. Haglund blijft ook benadrukken dat de labels vrijwillig zijn. "Het is geen verplichting en het document waarvan sprake is, is een oud document dat niet meer in omloop is." Wat opnieuw tegengesproken wordt door verkoopsters die zeggen dat het niet-dragen ervan voor heel wat problemen zorgt.

Geen opmerkingen: