dinsdag 6 december 2011

"Opgehitst tijdens de feestdagen? Haal nu je noodpil gratis in huis"

Dat is de raad die de Britse 'Pregnancy Advisory Service' (BPAS) wil meegeven voor het einde van 2011. Met de reclamecampagne 'Getting 'turned on' this Christmas?', hoopt de dienst licht te werpen op het grote aantal ongewenste zwangerschappen en hier een rem op te zetten door de gratis verspreiding van de noodpil.

Aangezien uit hun cijfermateriaal blijkt dat het eindejaar de tijd bij uitstek is waar vrouwen en ook veel jonge meisjes ongewenst zwanger worden, willen ze informeren, adviseren en vooral voorkomen dat de trend zich blijft verderzetten. In 2010 alleen al zijn in Groot-Brittannië 190.000 abortussen gepleegd, waarvan 4.000 bij meisjes onder 16 en 12.000 bij jongeren tussen 16 en 17 jaar oud.

Zo willen ze verzekeren dat de morning-after pil beschikbaar zal zijn op een moment dat veel huisartsen en apothekers een time-out inlassen om te genieten van de feestdagen.

Morning-after
De campagne, waarop het woord 'sex' te zien is in de vorm van gekleurde kerstlichtjes met daarboven: "Getting 'turned on' this Christmas?", moet vrouwen en (hopelijk) jonge meisjes aanzetten een online formulier in te vullen voor het verkrijgen van de gratis morning-after pil. Daarbij moeten ze wel naam, adres en telefoonnummer prijsgeven opdat ze opgebeld zouden kunnen worden door een verpleegster voor een 'kort' (lees: 15 minuten) gesprek.

Dit vooral om na te gaan of de vrouwen/meisjes in kwestie geen leverproblemen of andere aandoeningen hebben die voor zware bijwerkingen kunnen zorgen. Wanneer meisjes toegeven dat ze jonger zijn dan 16, zullen ze aangeraden worden contact op te nemen met een huisarts. Hoewel ze dat uiteraard onmogelijk kunnen nagaan. Ook basisinformatie wordt meegegeven, zoals het feit dat deze pil slechts tot 72 uur na de vrijpartij effectief is.

Kritiek
Critici omschrijven deze reclamecampagne als een "cynische marketingstrategie". Ze beschuldigen BPAS ervan dat ze misbruik willen maken van deze eindejaarsperiode om hun diensten te promoten omdat de vraag voor abortus naar alle waarschijnlijkheid opnieuw zal stijgen.

Norman Wells van 'Family Education' drijft de kritiek nog een stap verder: "Toen het gebruik van de morning-after pil werd goedgekeurd, werden we verzekerd dat ze enkel voor uitzonderlijk gebruik zou zijn en dat het voorschrijven van deze pil onder de controle van artsen zou staan. Het promoten ervan als een 'in het geval dat-pilletje' en het kostenloos beschikbaar maken is een gevaarlijk experiment met ongekende gevolgen op lange termijn".

BPAS
Woordvoerster van BPAS, Ann Furedi, verdedigt de reclamecampagne als volgt: "We zijn toegewijd vrouwen te helpen in het voorkomen van een abortus, net als we ook eersteklas zorg voorzien bij het beëindigen van een ongewenste zwangerschap. We hopen dat gratis toegang tot de noodpil via 1 enkel telefoongesprek, vrouwen zal aanmoedigen er eentje in huis te halen, want je weet maar nooit".

Goed initiatief of pure commerce? Aandacht krijgt de campagne in ieder geval!

Geen opmerkingen: