vrijdag 2 december 2011

Poedelnaakte tussen de varkens

Het ene kunstproject is het andere niet. Neem nu de Koreaanse artieste Miru Kim die met een unieke stunt uitpakt. Voor de kunst nam de gewezen studente geneeskunde poedelnaakt een modderbad zoals varkens dat doen en ging dan tussen de varkens leven, vier dagen lang. Het extravagante kunstpoject kreeg de topeasselijke naam 'I like pigs and pigs like me'. De speciale stunt is te bewonderen op een kunsttentoonstelling in het Zwitserse Bazel. In de video onder dit artikel krijgen jullie al een voorsmaakje.

Miru Kim zal vier dagen samen met de varkens leven, eten en zelfs slapen. De 30-jarige kunstenares is de dochter van een Koreaanse filosoof. Ze werd wereldberoemd door uit de kleren te gaan op de meest bizarre plaatsen zoals verlaten fabrieken, tunnels en bruggen. Kim leed als kind aan 'obsessive compulsive disorder', een soort angststoornis. "Mijn werk helpt me om mijn angsten te overwinnen. Angst voor de duisternis en voor gevaarlijke activiteiten in het algemeen. En ook smetvrees. Daarvoor is dit experiment heel speciaal. Ik heb vooral last van de stank. Die is zelfs giftig. Ik krijg de stank achteraf niet meer van mijn voeten."

Huid
"Voor dit kunstproject liet ik me inspireren door de Franse filosoof Michel Serres die de kenmerken van de huid onderzoekt. Het is niet enkel een beschermlaag voor ons lichaam, maar ook een membraan dat ons toelaat om ons innerlijke te laten communiceren met de buitenwereld, ons lichaam met onze ziel."

Gevoelig en intelligent
"Als ik tussen de varkens leef, dan voel ik mijn bestaan meer dan ooit. Ik werd gefascineerd door die beesten tijdens een dissectie op de universiteit van New York. Later raakte ik heel erg gehecht aan dieren, omdat ik merkte dat hun huidskleur en hun lichaamsbouw heel sterk op de onze gelijkt. Varkens zijn gevoelige en intelligente wezens en als ik in hun stal kom, dan reageren ze eerst angstig en tegelijk nieuwsgierig."

Gelukkiger
De twee varkens komen van een boerderij in de buurt, Miru zal hen letterlijk redden van het slachthuis. "Ze zullen sowieso veel gelukkiger zijn met mij. Na de tentoonstelling willen we ze als huisdieren stallen bij een familie of anders in een kinderboerderij.

Geen opmerkingen: