vrijdag 9 maart 2012

Naakt protest van Iraanse vrouwen

Een groep Iraanse vrouwen heeft naakt voor de camera geposeerd om te protesteren tegen de onderdrukking van vrouwen in hun vaderland. Onder de vrouwen worden slogans weergegeven als 'Ik geloof in de gelijkheid van vrouwen en mannen' en 'Mijn gedachten, mijn lichaam, mijn keuze.'

De foto's worden gebruikt in de 'Nude Photo Revolutionary Calender', een kalender die deze week op Internationale Vrouwendag uitkwam. Met een video op YouTube wordt de kalender gepromoot.

De kalender wordt opgedragen aan de Egyptische studente Aliaa Magda Elmahdy. Deze 20-jarige activiste plaatste in 2011 een foto van haar lichaam op haar blog. Zij protesteerde daarmee tegen het verbod op naaktpublicaties in (Egyptische) studieboeken.

De foto leidde tot grote verontwaardiging in het Midden-Oosten. Elmahdy kreeg duizenden reacties, waarin ze onder meer werd uitgemaakt voor hoer.

'Ik ben solidair met Aliaa Magda Elmahdy en wil benadrukken dat ons lichaam (en gedachten) van ons is en van niemand anders', aldus Nina Sankari, een van de naakte vrouwen in de kalender.

Volgens mensenrechtenactiviste Maryam Namazie, die de kalender uitgeeft, is naaktheid een belangrijk wapen in de strijd tegen de onderdrukking van vrouwen. 'Islamisme is geobsedeerd door het lichaam van de vrouw', vertelt ze tegen The international Business Times. 'Ze eisen dat we het bedekken. Naaktheid kan dit taboe doorbreken.'

De vrouwen in de kalender zijn allen Iran ontvlucht en wonen nu in Europa.

Geen opmerkingen: