vrijdag 11 mei 2012

Tweeten geeft zelfde genotsgevoel als seks

30 tot 40 procent van menselijke conversaties bestaat uit het delen van eigen ervaringen of over persoonlijke relaties. Op sociale media is dat zelfs 80 procent. Waarom delen mensen zo graag informatie over zichzelf?, vroegen Harvard-onderzoekers zich af. Omdat het direct genot oplevert, te vergelijken met seks, eten en geld, concluderen ze.
De menselijke soort heeft volgens de onderzoekers van de prestigieuze Harvard-universiteit een intrinsieke motivatie om gedachten bekend te delen met anderen. De wetenschappers ontdekten dat het menselijk brein het onthullen van persoonlijke informatie als een lonende bezigheid percipieert. Onderzoekers Diana Tamir en Jason P. Mitchell voeren hiervoor experimenten uit bij proefpersonen, zoals MRI-scans om de hersenactiviteit te meten, terwijl ze over zichzelf vertelden of over andere mensen.
Als de mensen in het onderzoek over zichzelf praatten bleek veel activiteit te zijn in het mesolimbisch circuit van de hersenen. Dit gebied wordt geassocieerd met beloning en straf. Het gebied is bijzonder gevoelig voor de genotsneurotransmitter dopamine. Het gebied reageert ook op primaire beloningen zoals het krijgen van voedsel en het ervaren van humor of het zien van een aantrekkelijk persoon.
Er bleek minder activiteit te zijn als de proefpersonen over anderen praatten. Ook bleek er meer beloningsactiviteit in de hersenen plaats te vinden als er een publiek voor de persoonlijke ontboezemingen waren. Volgens de onderzoekers verklaart dit de aantrekkingskracht van sociale media.

Geen opmerkingen: