donderdag 4 oktober 2012

Denk twee maal na vooraleer u deze presentatrice dik noemt

"U bent met die overtollige kilo's geen goed voorbeeld voor de jeugd, en dat is intussen al jaren zo. Hopelijk beseft u welke verantwoordelijkheid u heeft als lokale beroemdheid en zal u vanaf nu gezonder beginnen leven." Tv-presentatrice Jennifer Livingston moest ongetwijfeld eens slikken toen ze deze mail ontving, maar ze loste de kwestie wel heel kordaat op. Net voor het nieuws zou beginnen, nam ze haar kritikaster in haar ontbijtshow stevig op de korrel.
Livingston was in eerste instantie niet van plan te reageren. Tot haar echtgenoot en collega Mike Thompson de kwetsende woorden op Facebook zette en zo een golf van solidariteit ontstond. "Ja, ik weeg inderdaad te veel", sprak ze trots voor de camera. "Je kan me vet noemen of zelfs obees, zoals u deed. Maar jij die me die brief schreef, denk je dat ik dat niet weet? Dat jouw wrede woorden me gewezen hebben op iets dat ik niet besef? Je kent me niet. Je bent geen vriend of familielid. Je hebt toegegeven dat je nooit naar deze show keek. Je beoordeelt me dus enkel op mijn uiterlijk, maar ik ben veel meer dan een nummer op een weegschaal." En passant legde ze er ook nog eens de klemtoon op dat oktober de antipestmaand is. Hoezo, geen goed rolmodel?
"Die woorden doen me niets", ging Livingston nog verder. "Wat me echter kwaad maakt, is dat er kinderen zijn die niet beter weten. Zij krijgen zo'n mails misschien wel elke dag in de bus. Het internet is een wapen geworden. Wat denk je dat er gebeurt als je thuis over die dikke nieuwslezeres praat? Dan gaan je kinderen naar school en noemen die op hun beurt iemand dik."
Uiteindelijk bedankte Livingston haar fans voor de honderden steunbetuigingen. Afsluiten deed ze met een knaller van formaat. "Aan alle kinderen die zich verloren voelen of met hun gewicht, huidskleur, seksuele voorkeur of handicap in de knoei zitten, luister nu naar me. Laat de pestkoppen je zelfrespect niet in de weg staan. Leer uit mijn ervaring: de wrede woorden van één individu betekenen niets in vergelijking met de schreeuw van alle anderen."

Geen opmerkingen: