maandag 18 maart 2013

Wereld van Bojana staat op z'n kop door defect in brein

De wereld van Bojana Danilovic staat op z'n kop. Letterlijk. Door een afwijking in haar hersenen ziet de 28-jarige Servische alles ondersteboven.
De vreemde kortsluiting in haar brein heeft verregaande gevolgen voor de ambtenaar bij de gemeente Uzice. Het klavier en het scherm van haar computer staan ondersteboven. Om te lezen draait ze de krant, tijdschrift of boek op z'n kop. Bij haar thuis heeft ze een tv-toestel dat omgekeerd aan het plafond hangt. Haar huisgenoten kijken dan weer naar een andere, 'gewone' televisie.
"Het mag ongelooflijk klinken voor de mensen, maar voor mij is dit doodnormaal", zegt Bojana Danilovic. "Ik ben zo geboren. Dit is de manier waarop ik de wereld zie".
Neurochirurgen aan het Massachusetts Institute of Technology en de universiteit van Harvard bestempelen de aandoening van de Servische als "ruimtelijk oriƫntatie fenomeen". "De wetenschappers zeggen dat ik de dingen zie zoals het hoort, maar in m'n hersenen worden ze ondersteboven gedraaid", verklaart Bojana. "Ze weten niet precies hoe dat komt, enkel dat het gebeurt en waar het fenomeen zich in mijn hersenen voordoet".

Geen opmerkingen: