vrijdag 15 oktober 2010

Gepensioneerde voor de rechter omdat ze sluier aftrok

In Parijs riskeert een gepensioneerde onderwijzeres drie jaar cel omdat ze de sluier van een moslima afgerukt heeft. Het Openbaar Ministerie stelt zich tevreden met twee maanden voorwaardelijk, zo bleek gisteren.
Het incident vond al in februari plaats: de 63-jarige Jeanne Ruby was aan het winkelen in een buitenwijk van de Franse hoofdstad toen ze plots de boerka van Shaika al-Suwaidi in de gaten kreeg. "Voor mij staat het dragen van een sluier gelijk aan een agressieve daad. Als vrouw voelde ik mij aangevallen. In mijn land is geen plaats voor een boerka", stelt Ruby kordaat. De zaak valt op een gevoelig moment, net nu Frankrijk na een verhit debat van meer dan twee jaar de boerka en de niqab verboden heeft.

"Zelfcontrole verloren"
Ruby, die beschuldigd wordt van geweld met verzwarende omstandigheden, geeft toe dat ze haar zelfcontrole verloor in de meubelwinkel. "Ik wist dat ik het op een dag niet meer zou kunnen houden", aldus Ruby. "Dat hele boerkaverhaal raakt me in mijn ziel. Ik zei haar dat ze haar sluier moest afnemen. Toen ze dat niet deed, begon ik er aan te trekken."

In hand gebeten
Enkele minuten later vielen er klappen en beet Ruby zelfs in de hand van de moslima. Zo slaagde ze in haar opzet: weg met die sluier. "Nu kan ik eindelijk je gezicht zien", snauwde de 60-plusser haar toe. Veiligheidspersoneel moest de bekvechtende vrouwen uiteindelijk uit elkaar halen.

Al-Suwaidi hield aan de 'boerkarazernij' blauwe plekken over en was twee dagen arbeidsongeschikt. Ze was zo van haar melk dat ze Frankrijk de rug toegedraaid heeft. Volgens haar advocaat zit ze nu in de Emiraten en keert ze na de "racistische aanval" nooit meer terug.

"Les gegeven in Marokko"

"Ik heb in Marokko en Saoedi-Arabiƫ les gegeven", besluit Ruby. "Ik weet hoezeer deze vrouwen in de schaduw staan van hun man. Ik heb geen geweld tegen haar gebruikt, ik wilde alleen maar dat die boerka uitging."

De boerka is sinds deze week verboden in het Franse straatbeeld, al gaat de wet effectief pas binnen zes maanden in. Wie zich eraan bezondigt, riskeert een boete en zelfs een celstraf.

Geen opmerkingen: