vrijdag 10 februari 2012

Geestelijken willen doodstraf voor journalist die naar profeet Twittert

De Maleisische politie heeft een Saoedische journalist gearresteerd die zijn eigen land is ontvlucht nadat hij was beschuldigd van het beledigen van de profeet Mohammed op Twitter. Zijn tweets hebben tot veel ophef geleid in Saoedi-Arabië. De koning heeft een arrestatiebevel tegen hem uitgevaardigd en invloedrijke geestelijken pleiten er voor om hem de doodstraf te geven.

Hamza Kashgari is een 23-jarige journalist uit Jeddah die kort voor de geboortedag van de profeet Mohammed twitterde: 'Op uw verjaardag, wil ik zeggen dat ik de rebel in u liefheb, dat u altijd een bron van inspiratie voor me bent geweest en dat ik de aura van heiligheid om u heen niet prettig vind. Ik zal niet tot u bidden'.

'Op uw verjaardag zie ik u, waar ik ook kijk. Ik hou van bepaalde aspecten van u, haat andere, en nog meer aspecten begrijp ik niet', twitterde hij verder.

'Op uw verjaardag, zal ik niet voor u buigen. Ik schud u liever de hand, zoals gelijken dat met elkaar doen, en zal lachen, terwijl u naar mij lacht. Ik zal met u spreken als een vriend, en niet meer dan dat.'

'Geen enkele Saoedische vrouw zal naar de hel gaan, omdat het onmogelijk is twee keer naar de hel te worden gestuurd', besloot Kashgari.

Smeken om vergeving
Twitter werd snel overspoeld met reacties - meer dan 30.000 in een dag. Woedende Saoedies riepen om zijn dood. Nadat Kashgari zijn tweets had verwijderd, zijn excuses had aangeboden en om vergeving smeekte, was het te laat. Iemand postte zijn adres in een YouTube-video en volgens zijn vrienden kwamen mensen hem zoeken in de moskee in zijn buurt.

De Saoedische Minister van Informatie maakte bekend dat zijn column in een lokale krant was verboden en dat hij nergens in het land meer als journalist mag werken.

Doodstraf
De invloedrijke geestelijke Nasser al-Omar heeft er huilend voor gepleit dat Kashgari door een shariarechtbank moet worden berecht voor afvalligheid, een misdrijf waar de doodstraf op staat.

Kashgari ontvluchtte Saoedi-Arabië, maar is gisteren bij aankomst op het vliegveld van Kuala Lumpur aangehouden. Het is onduidelijk of Maleisië hem zal uitleveren aan Saoedi-Arabië.

Geen opmerkingen: