woensdag 1 februari 2012

Eigenaar busbedrijf schenkt personeel bonus van 15 miljoen dollar

Een Australische hoofdaandeelhouder van een busbedrijf heeft 15 miljoen Australische dollar (12 miljoen euro) verdeeld onder zijn personeelsleden. Mulitmiljardair Ken Grenda (79), van het gelijknamige familiebedrijf Grenda Corporation, stopte zijn medewerkers een extraatje van gemiddeld 8.500 dollar (bijna 7.000 euro) toe. "Voor bewezen diensten. Ik moet mijn mannen bedanken voor de jarenlange loyaliteit en het harde werk. Ze verdienen het", luidt het.

Sommigen kregen zelfs 30.000 dollar op hun bankrekening gestort. Een premie die kan tellen voor gewone werkmensen. Ken Grenda, intussen 79, heeft de harten dan ook meer dan gestolen van zijn personeelsleden, een kleine 1.800 mensen in totaal. Chauffeurs, directeurs, poetsvrouwen, mechaniekers, ... Iedereen deelde in de winst.

"Bedrijf zonder goed personeel is geen bedrijf"
Sommigen klopten na het aanschouwen van hun bankrekening bij Grenda aan, "waarschijnlijk betrof het immers een fout". "Niets van. Ik heb hen op het hart gedrukt dat het echt is. Een bedrijf is niets waard zonder goed personeel. Mijn mensen zijn geweldig en ik ben blij dat ik hen zo kan bedanken. We hebben een fantastische opmars gemaakt: begonnen met een viertal bussen in 1945, terwijl we momenteel in Melbourne, Adelaide en Perth zitten met ongeveer 1.300 bussen."

Het fantastische nieuws heeft Australiƫ in zijn greep. De familie krijgt de ene dankmail na de andere en ook de telefoon staat roodgloeiend. Iedereen wil spreken met "de meest genereuze baas" van de wereld. "Een van onze medewerkers had een grote schuldenput en dankzij onze geste is hij schuldenvrij. Daar doe je het toch voor", is Grenda tevreden. Binnenkort geeft hij de fakkel overigens definitief door aan zijn zonen Geoff en Scott, ondertussen al goed ingewerkt in het bedrijf.

Geen opmerkingen: