zaterdag 14 januari 2012

Zweedse vindt 150 jaar oude liefdesbrief uit Oostende

Een Zweedse heeft tijdens een wandeling met haar vriend een paar vellen papier gevonden op een veld. Het ging om een liefdesbrief uit 1862. Leuk detail: de brief werd gepost in Oostende.

Susann Bollö (45) nam haar vriend Roger Bengtsson bij de hand voor een fikse wandeling in Morup. "Ik zag de papieren liggen en raapte het op. Toen ik merkte dat het om een brief uit '62 ging riep ik mijn vriend", vertelt Bollö in de krant Hallands Nyheter. Toen ze een twee blik wierp op de papieren zag ze dat het om schrijfsels uit 1862 ging. "Het vroor en dus waren de bladzijden droog. Ze waren waarschijnlijk aangewaaid met de storm Emil. De vellen lagen op een paar meter van een beekje. Met een klein zuchtje wind verdwenen ze in het water. Gelukkig is dat niet gebeurd."

De brief is nog altijd leesbaar en werd in Oostende verstuurd. De boodschap ontcijferen kostte Bollö wel wat moeite want die was geschreven in het oud Zweeds. Toch herkende ze vrij snel de woorden 'mijn liefste' en 'liefde'. De schrijfster was een Lina die op reis was en haar liefste, Otto miste. Ze schreef ook dat Parijs niet te vergelijken is met Londen. Eindigen deed ze met de woorden 'liefdevolle omarming....ik hou van jou'. "Ik ben nu nieuwsgierig wie Lina en Otto waren. Ik wil dat uitzoeken", besluit Bollö.

Geen opmerkingen: